menu
0 ks

Zpět na články

Jo “Seppi“ Siffert

Jo Siffert byl jednou z nejikoničtějších postav motorsportu přelomu 60. a 70. let. Byl to typ univerzála, který neměl problém přesedat z rychlých monopostů F1 do neméně rychlých prototypů. Jeho jméno je navždy spjato především s vozy Porsche 917. 

Seppi se narodil 7.července 1936 ve Švýcarském Fribourgu. Pocházel z chudých poměrů. Byl to mladý kluk, který si musel na své závodění vydělat každý frank. Začínal na motorkách. V roce 1959 už vyhrál švýcarský titul ve třídě 350 ccm. Pracoval jako karosář, nebo spíše konstruktér karoserií.

V roce  1960 si koupil vůz Stanguellini. Vroce 1962 si už pořídil Lotus 24 – Climax. V témže roce se poprvé účastnil závodu Formule 1. Celkem odjel 5 závodů bez úspěchu. Rok na to startoval za švýcarský tým Ecurie Filipinetti. S jejich vozem BRM vyhrál svůj první závod F1. Sice nemistrovské Syrakusy, ale i tak to byl ohromný úspěch. Následně založil svůj vlastní závodní tým - Siffert racing team. V roce 1964 zkombinoval podvozek Brabham s motorem BRM. V roce 1965 se se stejným vozem stal členem týmu Roba Walkera spolu s Jo Bonierem. V tomto roce vyhrál Mediterranean GP  před Jimem Clarkem. Mimochodem ji vyhrál již podruhé za sebou.

V roce 1966 startoval s vozem Cooper – Maserati. Vrcholem s těžkým vozem byla ale jen dvě čtvrtá místa. 

O rok později ale začala jeho kariera ve sportovních vozech. Zprvu s Fordem GT 40 a parťáky Brucem McLarenem a Markem Donohuem zajeli pěknou bramborovou medaili v Le Mans. Následně u něj zaklepalo na dveře Porsche a vzniklo jedno z nejikoničtějších spojení v historii motorsportu. Vroce 1968 mu podlehla Daytona, Sebring i Nurburgring. V Daytoně mu ve voze asistovali Elford, Neerpasch, Hermann, v Sebringu Hermann a na Nurburgringu Vic Elford. To vše s modelem 907. V tomto roce přišlo také první vítězství v mistrovském závodě F1. Na Lotusu 49 Roba Walkera zvítězil v Brands Hatch.

Sifferta zkoušelo přetáhnout od Porsche Ferrari. Nicméně neúspěšně. V roce 1970 zvítězil s prototypem  908/3 na legendární Targa Florio spolu s Brianem Redmanem. S modelem 917 vyhráli závod na 1000 km ve SPA  a v Österreichringu. 

V roce 1971 s Derekem Bellem zvítězil v 1000 km Buenos Aires. V témže roce zvítězil i ve Velké ceně Rakouska  F1. Na konci sezóny ale Seppimu zhasla svíčka. Kolidoval s Ronnie Petersonem v nemistrovském závodě F1 V Brands Hatch. Jeho BRM vzplálo a Siffert se nebyl schopen z vozu vyprostit. Udusil se v oblaku toxického kouře.

Jméno Jo Siffert  bylo spojováno také s natáčením McQueenova eposu Le Mans. Byl jednou z mnoha hvězd série sportovních prototypů, které řídily v roce 1970 vozy při natáčení slavného snímku. Spolu s jeho jménem můžete v závěrečných titulcích přečíst jména jako Masten Gregory, Jacky Ickx, Richard Attwood, Gérard Larrousse, Derek Bell, Jürgen Barth, Vic Elford, Kurt Ahrens, Brian Redman nebo David Piper.

Seppi patřil k průkopníkům sponzorsví v motorsportu. Díky jeho přátelství s Jackem Heuerem vzniklo legendární partnerství Siffert – Heuer. Heuer mu za logo na kombinéze ročně platil 25.000,- Švýcarských franků. Jeho jméno nesou ikonické hodinky Jo Siffert Autavia. Díky Siffertovi spojil své jméno s Heurovými hodinkami i sám McQueen, který propagoval model Monaco. Značka Heuer se tímto nesmazatelně zapsala v historii motorsportu.


Originální obraz od Dana Šenkeříka můžete zakoupit on-line v našem e-shopu Lusso Legends. Na přání Vám vyrobíme i jeho kopii na dibondové desce.

Zpět na články

255 lajků