menu
0 ks

Zpět na články

ZLATÁ ÉRA DTM 1990 – 1993

Rok 1990 se nese v duchu vyřazení turbodmychadel z předpisů. Se zákazem přeplňování Ford v roce 1990 odchází. Místo Fordu přichází Audi, které do šampionátu vstoupilo s velkým, ale mocným V8 Quattro. Motor V8 o objemu 3,6 litru byl dokonalým konkurentem čtyřválcových motorů používaných Mercedesem, BMW a Opelem. Již na samém počátku vývoje dával motor velmi slušných 309 kW, pečlivá práce techniků v rámci možností jej vyhnala až na 345 kW/9500 min-1. 

Pro sezónu 1990 připravil vozy Konrad Schmidt Motorsport. Při prvním počinu vozu v Zolderu získal Hans-Joachim Stuck pódium. I přes smůlu si Stuck připsal sedm vítězství a v prvním roce získal Audi titul DTM. Nakonec Audi ovládlo DTM v letech 1990 a 1991, kdy Hans-Joachim Stuck získal titul v roce 1990 a Frank Biela v roce 1991. V roce 1992 byla váha zvýšena organizátorem DTM ITR, což Audi vyřadilo ze sporu. Jejich 180 stupňový klikový hřídel byl v rozporu s pravidly a BMW i Mercedes protestovali, Audi odchází z DTM.

Opel začal vyvíjet závodní verzi Omegy, což byl neobvyklý krok, jakým Omega byla, stejně jako Audi V8. Šlo o poměrně velký rodinný sedan. Opel neměl jinou alternativu jako náhradu za malý Kadett GSi. Navzdory výkonu produkovanému šestiválcovým motorem byla Omega mnohem těžší než BMW M3 a Mercedes 190E. Šestiválec Opel produkoval o 30 koňských sil více než M3 a 190E, ale jeho poloha v podvozku způsobila, že vozy byly nedotáčivé. Audi V8 mohlo být o 100 kilogramů těžší, ale bylo vybaveno propracovaným systémem pohonu všech kol.

V roce 1990 nasadil tým Opel Team Irmscher dva vozy, které řídily bývalý tovární jezdec Ford Klaus Niedzwiedz a Markus Oestreich. Jak se dalo očekávat, Omega se nedala srovnávat s M3, 190E nebo Audi V8. Během čtvrtého závodu šampionátu v roce 1990 představil Opel model Omega 3000 24V. V kvalifikaci byl rychlý, ale díky délce závodu to byl později jiný příběh.

Mercedes ovládl DTM v roce 1992 společně ve spolupráci s AMG. V tomto roce bylo získáno ne méně než 16 vítězství a Klaus Ludwig udělil Mercedesu svůj první titul. Kromě toho byl rok 1992 pro Mercedes pozoruhodným rokem, protože Ellen Lohr se stala první ženou, která vyhrála závod DTM. Ukázalo se, že to bylo jedinečné vítězství, protože Lohr se stala nejen první, ale také poslední ženou, která vyhraje závod DTM. V reakci po závodě řekla: bylo to rozhodnutí o pneumatikách. Keke Rosberg se rozhodl použít měkčí směs a Lohr věděla, že do konce závodu bude mít šanci vyhrát. Krátce před cílovou páskou dokonce odstavila bývalého mistra světa Formule 1 Keke Rosberga.

Od roku 1993 byly představeny vozy třídy 1 se záměrem použít místo kovových karoserií podvozek z uhlíkových vláken. Byly použity 2,5litrové motory V6, které měly výkon až 500 koní. Alfa Romeo i Opel používaly pohon všech kol. Automobily třídy 1 nebyly u výrobců příliš oblíbené. Audi vyvinulo Audi 80, ale rozhodlo se nepoužívat vůz v šampionátu DTM. BMW chtělo místo V6 použít přímý šestiválec a poté se rozhodlo odejít také. Výsledkem bylo, že Opel zastavil vývoj své Calibry V6.

Audi 80 Quattro 2.5 DTM bylo vyvinuto na základě nových pravidel DTM, která vstoupila v platnost v roce 1993. Proto byl vůz vybaven 2,5litrovým V6 s výkonem 388 koní. Do roku 1993 byla regulace mnohem méně přísná, a tak proti sobě jezdily velmi odlišné vozy. Od čtyřválcového BMW M3 až po silné Audi V8. Audi 80 DTM se však na trati nikdy nedokázalo prosadit, protože Audi odstoupilo na začátku sezóny kvůli nespokojenosti s předpisy. 

Opel se vrátil do šampionátu během závěrečného závodu v roce 1993 se svou zcela novou verzí Calibra V6 4×4. Manuel Reuter se dokázal s vozem kvalifikovat. Bývalý mistr světa F1 Keke Rosberg získal první body mistrovství ve druhém autě. První vítězství však získal v roce 1994 během závodu DTM v Doningtonu Manuel Reuter.

ZDROJE (foto): touringcarworld.de, delessencedansmesveines.com

Zpět na články

255 lajků