menu
0 ks

Zpět na články

Paul Newman

Lidé ho znají jako legendárního hollywoodského herce, ale Paul Newman byl také velkým profesionálním závodníkem, který vyhrál velké závody ve věku, kdy se mnoho lidí bojí vůbec usednout za volant. Ještě v roce 2007 za volantem 700 koňové bestie Chevrolet Corvette skončil čtvrtý ve Watkins Glen.

Startovní číslo 82 tehdy symbolizovalo jeho věk. Jeho závodní příběh ale začal asi o 38 let dříve s natáčením filmu Winning v roce 1969, odehrávajícího se v prostředí Indy Cars a Can Am. Kvůli natáčení filmu absolvoval legendární závodnickou školu Boba Bonduranta (s hereckým kolegou Robertem Wagnerem byli jejími prvními studenty) a pak už byl jen krůček k tomu, aby začal závodit sám. Kvůli natáčení odmítl několik dalších rolí, aby mohl točit s milovánými závodními auty. Vždy se zajímal o rychlá auta - vlastnil několik nevinně vypadajících, ale nečekaně silných sleeperů Volkswagen s motory Porsche nebo americkými V8. Jeho závodnické jméno je spojeno s úspěchy za volantem vozů Porsche, Ferrari, Chevrolet a asi nejvíce s vozy Datsun a Nissan.

Pro mne osobně byl také největším charakterem a nejslušnějším chlapem Hollywoodu. Zajímavostí je, že veškeré zisky jeho značky omáček Newmans own pravidelně věnoval na charitu.

Jak jsem zmínil již v úvodu, Paul Newman byl také legendárním závodníkem. Pamatuji si, jak jsem se těšil v roce 2008 na Goodwoodský festival, když pořadatelé avizovali jeho účast, z které nakonec díky jeho zdravotnímu stavu sešlo a pamatuji si také na den a cestu z Prahy, kdy v rádiu oznámili jeho skon. V tu chvíli zůstalo v srdci mém i ostatních motoristických a filmových fandů prázné místo.

Newman naprosto zbožňoval motoristické závody a často říkal, že kdyby mohl prožít svůj život znovu, dal by všechno, aby se stal spíše závodním jezdcem než hercem. To bychom ale přišli o Butche Cassidyho, frajera Luka nebo Henry Gondorffa z legendárního Podrazu, což by byla obrovská škoda. Závodil pro osobní uspokojení, herectví měl až na druhém místě. Nicméně právě příjmy z herectví mu platily účty za jeho vášeň.

Newmanův herecký kolega a rival Steve McQueen nadchnul fandy na stříbrném plátně filmem Le Mans, ale byl to právě Newman, který s kolegy Barbourem a Stommelenem skončili v legendární 24hodinovce v roce 1979 druzí v celkovém hodnocení na Porsche 935. A byli to právě oni, kdo přivedli na startovní rošt sexy dračice v barvách Hawaiian Tropic a zavedli jednu z tradic Le Mans.

Od bohaté hollywoodské hvězdy byste možná očekávali, že přijde na snadnou cestu. Mohl by skočit přímo do nějakého špičkového závodního vozu jako je Porsche nebo Ferrari a najmout si profesionálního řidiče, který by mu pomohl uspět ve vytrvalostních závodech. U Newmana to tak nebylo. Chtěl to udělat správně a vybudovat si své dovednosti. Jako svůj první vůz  si vybral Datsun 510. Malý hranatý sedan, který sice nevypadal nic moc, ale byl oblíbený pro skvělou ovladatelnost a nízkou cenu. Byl  to perfektní vůz pro začínající jezdce - ekvivalent dnešních hot hatchů.

Toto rozhodnutí se vyplatilo. Stejně jako jeho usilovný, metodický přístup k rozvoji jezdeckých dovedností. Při závodech používal jméno PL Newman, aby se vyhnul pozornosti.

V roce 1972 vstoupil do svého prvního profesionálního závodu za Bob Sharp Racing. Z malého Datsunu 510 se přesunul k mnohem výkonnějšímu 280ZX a začal vyhrávat závody. V roce 1976 se stal poprvé šampionem SCCA třídy D za volantem Triumphu TR6.

Koncem sedmdesátých let bylo jasné, že Newman je mnohem více, než jen celebritou. Opět vyhrál šampionát SCCA, tentokrát s 280ZX, a dosáhl historického úspěchu pro japonskou značku.  Následně přišel výše zmíněný obří úspěch v Le Mans 79.  Velkolepý výsledek pro kohokoliv, natož pro někoho, komu je 54 let a kdo začal závodit před méně než deseti lety jako vedlejšák k herectví.

Jen se závoděním se ale nespokojil. Založil svůj vlastní tým v Can-Am, kde jako jednoho z prvních pilotů angažoval Keke Rosberga. Následně vstoupil do legendárního partnerství s Carlem Haasem a založili jednu z nejznámějších stájí historie INDY CAR. Newman/Haas se stal jedním z nejúspěšnějších týmů v historii CART během osmdesátých a devadesátých let a také v novém miléniu. Jejich tým vyhrál 105 závodů CART / Champ Car a osm jezdeckých titulů v CART. S jeho vozy vyhrávali Mario a Michael Andretti, Nigel Mansell, Paul Tracy, Christian Fittipaldi, Christiano da Matta, Bruno Junqueira a Sebastian Bourdais.

Byl velmi dobrým a přirozeně talentovaným jezdcem. Mario Andretti o něm říkal, že není žádná jezdící figurka ale velmi talentovaný jezdec. Na oplátku Paul Maria označoval za svého závodního hrdinu.

Po Newmanově smrti Jackie Stewart řekl, že své schopnosti v závodním autě opravdu analyzoval. "Každý si pamatuje Steva McQueena jako herce a řidiče, ale myslím, že Paul byl lepší než Steve, a kdyby začal závodit v mladších letech, kdo ví, jakých dalších závodních úspěchů by dosáhl,” řekl Jackie.

Zdroje fotografií:
http://images.pistonheads.com/nimg/31987/POTW_NewmanLM_square.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DO2fWiGWsAMcvqK.jpg
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/nobody-wants-to-pay-5-million-on-paul-newmans-1979-datsun-280zx-apparently-96508_1.jpg
http://a.espncdn.com/photo/2014/0301/rpm_g_newmm1_cr_1296x729.jpg
https://www.theglobeandmail.com/resizer/kVtPJrC0HHULdjiUUOY9CCXLzRw=/1200x0/filters:quality(80)/arc-anglerfish-tgam-prod-tgam.s3.amazonaws.com/public/FAIXCJFRL5EQ5JATJJIALUER5Y
https://assets1.sportsnet.ca/wp-content/uploads/2016/07/Hass_Carl.jpg
https://autobible.euro.cz/wp-content/uploads/2017/10/927009998-2_2.jpg
https://clarencesisk.files.wordpress.com/2015/08/paul-newman.jpg
https://img.thedailybeast.com/image/upload/c_crop,d_placeholder_euli9k,h_1439,w_2560,x_0,y_0/dpr_1.5/c_limit,w_1044/fl_lossy,q_auto/v1492195045/articles/2014/10/11/the-stacks-the-eyes-of-winter-paul-newman-at-70/141010-richmond-newman-tease_zmbaeh
https://thenypost.files.wordpress.com/2015/05/paul1.jpg?quality=90&strip=all

Zpět na články

255 lajků