menu
0 ks

Zpět na články

Lella Lombardi - legenda Formule 1

Zdroj úvodní fotografie: CNN.com

I přesto, že jsme v poslední době zvyklí vídat v automobilových závodech, a zvlášť ve Formuli 1, pouze muže, je možné, že přijde zlom. Stejně tak jako kdysi tuhle konvenci prolomila na nějakou dobu nečekaně Lella.

Narodila se 26.března 1941 v italském městečku Frugarolo v oblasti Piemont. Zemřela ale velmi brzy kvůli neléčitelné nemoci v 51 letech. 

Již jako malé děvče usedala za volant, ve svých třinácti už uměla řídit a sotva dosáhla plnoletosti, začala dodávkou pracovně rozvážet produkty z rodinného řeznictví po Itálii. Takové byly začátky Lelly, která zarputile toužila stát se pilotkou formule. Po šesti letech tak udělala oficiální krok do světa závodění a zakoupila si za podpory své sestry, švagra a automobilového klubu svůj první závodní vůz na splátky. S ním se účastní roku 1965 závodu Formule Monza. Její rodiče, do této chvíle nic netušící, se o jejím úspěchu dozvídají z novinových článků. A tak získala své první věrné fanoušky.  Být ženou, která má vášeň pro automobil nebylo v šedesátých letech snadné. Lellu ale všichni z města podporovali. To mimo jiné i její ambicióznost, nebojácnost, přátelskost jí dopomohla získat si respekt. A to nejen na trati, ale i v osobním životě, kdy pro ni nebyl problém veřejně přiznat, že je orientována na ženy.

S prvními úspěchy se pro Lellu stalo závodění zaměstnáním. Opouští své rodné město a stěhuje se nejprve do Monzy, později do Londýna. Následoval úspěch v roce 1970 ve Formuli 850. O rok později se stala šampionkou ve Formuli Ford Mexico, roku 1974 dojela jako 5. v pořadí ve Formuli 5000 s vozem Lola. V roce 1975 nastává její debut ve Formuli 1, který není vůbec snadný. Usedá do vozu Brabham BT42 v Britské Velké ceně na závodním okruhu Brands Hatch. Do tohoto závodu se kvůli umístění na 29. místě nekvalifikuje a ve stejný rok se o to už nepokouší.

Rok nato se účastní 12 velkých cen a na jedné z nich přichází její nezapomenutelný úspěch. 27. dubna 1975 na Velké ceně Španělska na okruhu Montjuïc se objevili na startu jen ti nejodvážnější. Mezi nimi ve voze Merch 751 i ona, jako vždy nebojácná a svéhlavá.  Po veřejné kritice nedostatečné bezpečnosti trati ze strany jezdců se šampion Emerson Fittipaldi rozhodl závodu vůbec neúčastnit. Několik dalších ho následovalo po pár kolech dobrovolně, další kvůli nehodám. Celý závod se nesl v katastrofickém scénaři. V šestnáctém kole se Rolfu Stommelenovi utrhlo zadní přítlačné křídlo a to vymrštilo jeho vůz Embassy-Hill o bariéry mezi diváky. Čtyři z nich tuto katastrofu nepřežilo. Divoký závod pokračoval jako by se nic nestalo až do 29. kola, kdy byl předčasně ukončen. V obecném chaosu nevzbudila tato drobná žena svou šestou pozící žádné velké pozdvižení. Bylo rozhodnuto, že každému z jezdců pohybujícím se na bodové pozici, bude udělena jeho poloviční hodnota. Pro Lellu to znamenalo půl bodu. Nezdá se to moc, přesto je v tomto půl bodu obsažen celý její příběh. První a jediná žena, která kdy dosáhla bodového hodnocení ve Formuli 1.  Zdroj: petrolicious.com

Stejný úspěch se jí už nepodařilo zopakovat. Ve stejném roce na tiskové konferenciodsoudila nevraživou atmosféru kolem ní ze strany pořádajících i jezdců. Tato slova ale moc neznamenala, naopak zhoršovala vztahy, které mimo trať s jezdci měla. V závodu ale nikdo nechtěl být poražen Lellou. Když byl Ronnie Peterson propuštěn stájí Lotus, March se rozhodlo přenechat vůz Lelly právě jemu. To už Lella pochopila, že její sláva se naplnila. Nenechala na sobě ale znát poražení. Jsem ráda, že moje auto nyní bude řídit šampion," řekla. Proti zklamání bojovala jediným způsobem, jakým uměla - pokračovala v závodění.

Po roce 1976 definitivně opouští Formuli 1 a dále se věnuje jízdě ve sportovních automobilech. Účastní se mimo jiné evropského mistrovství cestovních vozů. Ještě dvanáct let pokračuje ve své vášni aktivně, poté založí svou stáj "Lella Lombardi autosport".  Krátce po ukončení své kariéry podléhá 3.března 1992 rakovině.

 Její příběh a vášeň ona sama vystihla ve větě "Preferuji mít nehodu, než se zamilovat. Tak moc já miluji závodění."

Zpět na články

255 lajků