menu
0 ks

Zpět na články

Létající Skot

Ještě dnes, po pěti dekádách, vzpomínají kolegové a fanoušci na Jima Clarka se slzami v očích a s nevyřčenými slovy na roztřesených rtech. Co kdyby si tehdy, o osudném víkendu v dubnu 1968, vybral jinak? Legendární závodník, jehož i Senna podle svých slov považoval za vzor, měl totiž na výběr ze dvou závodů, kterých se mohl zúčastnit. Vybral si německý závod formule 2 v Hockenheimu, kde 7. dubna boural tak vážně, že nemohl vyváznout živý. Vyletěl z trati v rychlosti 272 km/h. Trosky auta, které po něm zbyly, mluví za vše a lékaři později konstatovali jako příčinu smrti zlomení vazu. Onoho roku byl jedním ze 127 závodních jezdců, kteří zemřeli za volantem.

Tento skromný a při závodech téměř bezchybný skotský pilot Formule 1, formule 2, Indy a v neposlední řadě cestovních, sportovních i rally vozů je ještě dnes považován za jednoho z nejlepších jezdců všech dob. Jezdil za stáj Lotus, se kterou v roce 1963 vyhrál své první mistrovství světa ve Formuli 1. V modelu 25, jenž z jeden a půl litrového osmiválce produkoval na dnešní poměry celkem slabých 210 koní, zvládal jet rychlostí až 288 km/hod. V tomtéž roce Clark vyhrál sedm Grand Prix z deseti a v roce 1965 soutěžil v neuvěřitelných 63 závodech, přičemž létal mezi státy, kde jen odzávodil a rovnou nasedl do letadla na další závod.

Čím to bylo, že Jimmy vyhrával? Podle slov jeho kolegů to bylo právě tím, že dokázal udržet vůz v plynulém pohybu. Díky jeho přesnosti neztrácel zbytečně rychlost, a to bylo jedním ze zásadních faktorů. Lotusy byly samy o sobě křehké stroje, a když řidič „zatlačil“ moc, nemuselo se mu to vyplatit. Clark ovšem uměl s těmito vozy zacházet. Dokonce dokázal vycítit, když bylo něco špatně, i když se jednalo třeba jen o malou součástku. Většina dílů z jeho auta byla v porovnání s díly ostatních v lepším stavu. To vše díky jeho umění v manipulaci s vozy. Dokonce dokázal vyhrát i v momentě, kdy převodovka vypověděla svoji službu. Clark prostě zbytek závodu držel ruku na řadící páce, aby zůstal zařazený kvalt.

Ve Formuli 1 získal 25 vítězství ze 73 závodů. Dvakrát se stal mistrem světa a pomyslný Grand Slam získal osmkrát (získal  pole position, nejrychlejší kolo, vedl celý závod a nakonec vyhrál). Pro porovnání Schumacher jich má pět, Vettel čtyři a Alonso jeden. Vroce 1960 získal bronzovou příčku v Le Mans a nesmrtelně se zapsal do historie 500 mil Indianapolis , když v roce 1965 zvítězil a ktomu 2 x skončil na stříbrné pozici (1963, 1966) Jeho blízký přítel Ian Scott Watson o něm řekl: „Jim řídil tak rychle, že se ostatní báli usednout vedle něj.“ Smrtí skončila jezdcova osmiletá kariéra v jeho dvaatřiceti letech. Za tu dobu ovšem dosáhl neuvěřitelných výsledků a stal se legendou.

Zdroje fotografií:
http://f1retro.gr/media/k2/items/cache/2cd9d1d7bb30511eb4cd517c131ae148_XL.jpg
http://f1retro.gr/images/stories/Legends/clark/12.%20Clark%20-%20Hill.jpg
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0895/0864/products/748401_1024x1024.jpg?v=1530263487
https://static.carthrottle.com/workspace/uploads/posts/2015/06/jim-clark-slideways-lotus-55805c0624d4e.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/02/Jim_Clark_1965.jpg/1200px-Jim_Clark_1965.jpg
https://www.registrofiat.it/w/wp-content/media/2019/02/jimclark-germany.jpg
https://media.motorsportmagazine.com/archive/july-2010/full/50.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/36/Clark_at_1962_Dutch_Grand_Prix.jpg
http://images.pistonheads.com/nimg/29745/POTWJimClarkSpa1965_square.jpg

Edit: Daniel Šenkeřík

Zpět na články

255 lajků