Jackie Stewart měl benzín v krvi. Narodil se 11. června 1939. Je synem prodejce Jaguáru Dumbuck Garage ze skotského Miltonu v Dumbartonshire. V rodinné firmě pracoval jako učňovský mechanik. Jeho bratr Jimmy již byl v té době automobilovým závodníkem jezdícím dokonce za významnou stáj Ecurie Ecosse. Účastnil se i britské Grand prix 1953. Jackie se začal angažovat v automobilových závodech, ale bratrova havárie v Le Mans měla díky rodičům vliv na jeho učinkování v automobilovém sportu. Jackie si našel jiný sport – začal závodně střílet na cíl (přesněji řečeno na keramické holuby). V tomto sportu se stal jedním z nejlepších v Británii a účast na Olympiádě v roce 1960 ho minula jen o vlásek. Je asi nejznámějším dyslektikem mezi automobilovými závodníky.
Jistý Barry Filer, zákazník jejich rodinné firmy, mu dal nabídku na vyzkoušení několika jeho vozů v Oulton Parku. Jeho jízda na přítomné zapůsobila. Ken Tyrrell, majitel stáje Formule junior s vozy Cooper, zkontaktoval bratra Jimmyho, aby zjistil, jestli má Jackie zájem o zkoušku. Jackie převal vůz po Bruci Mclarenovi, který jej testoval, a Stewart velmi rychle dosahoval Bruceových časů. McLaren již byl zkušeným jezdcem F1 a Stewartova rychlost přítomné šokovala. Dokonce tak, že se McLaren vrátil na trať a zajel několik rychlých kol. Ale Stewart i tyto časy překonal a Ken Tyrrell mu nabídl místo ve svém týmu. Tímto položili základní kámen jednoho z největších partnerství v historii F1. V roce 1964 na mokrém Snettertonu v závodě F3 deklasoval konkurenci, když ostatním nadělil 25 sekund během dvou kol. Po tomto závodě mu byla nabídnuta jízda v Cooperu F1, ale Jackie odmítl a získával dál zkušenosti pod garážmistrem a majitelem pily Tyrrellem. Stal se šampionem F3, když nezvítězil jen ve dvou závodech.
Tyrrelova stáj se v té době ještě neúčastnila nejvyšší soutěže a tak Jackie podepsal s BRM a stal se týmovým parťákem zkušeného Grahama Hilla. První smlouvu podepsal za 4000 liber.
Hned v prvním závodě v Jižní Africe bodoval a na konci roku vyhrál první závod – Velkou cenu Itálie v superrychlé Monze. V roce 1966 také vedl ještě 8 kol před cílem 500 mil v Indianapolis, než odstoupil pro poruchu čerpadla. V roce 1966 zažil nejtěží karambol své kariéry, kdy v typicky deštivé Spa vletěl do příkopu a ocitl se vzhůru nohama. Jeho týmový kolega Hill řekl: „Když jsem se zastavil na kraji silnice, viděl jsem Jackieho BRM v příkopu. Měl značné bolesti a byl uvězněný pod autem, benzínové nádrže se roztrhly a on byl nasáklý benzínem. Bylo zde velké nebezpečí požáru, vypnul jsem spínače palivového čerpadla a pokusil se ho zvednout. Volant byl zaseknutý proti nohám a trvalo nějakou dobu, než jsme jej vyprostili “ Sám Jackie pocítil bezmocnost v této situaci a vzpomíná: "Zůstal jsem zaklíněn v autě asi půl hodiny. Střídavě jsem byl a nebyl při vědomí. Lidé, co mě vyprošťovali, si půjčovali nářadí z vozů diváků, aby mě dostali ven. Po této příhodě se ze Stewarta stala hlásná trouba a hlavní bojovník za zlepšení bezpečnosti okruhů a samotných vozů.
Jackie vzpomíná: „Uvědomil jsem si, že je něco špatně. Závodní dráhy, auta, lékařské zabezpečení, hasiči atd. Kraj tratí mnohdy působil jako katapult, stromy v blízkosti tratí byly nechráněné. Bylo to směšné."
V následujících letech zářil ve Formuli 1 jako meteor. Tituly získal v roce 1969 (Tyrrelova Matra) a v letech 1971 a 1973 (už s Tyrrelovými vlastními konstrukcemi). Zúčastnil se 99 závodů z nichž 27 vyhrál. Dále se úspěšně účastnil závodů cestovních vozů, americké Can Am nebo Le Mans. Není bez zajímavosti že se měl v kokpitu střídat se Stevem McQueenem v LeMans 1970. McQueenovi ale pojišťovna zakázala startovat s pohrůžkou výpovědi úvěru. Do poslední sté Velké ceny své kariéry v americkém Watkins Glen už ale díky tragické smrti týmového parťáka a hlavně kamaráda Francoise Ceverta nenastoupil a uzavřel tak bohatou sportovní kariéru. Jackie však z Formule neodešel, stal se mediální osobností Fordu, komentoval Velké ceny a hlavně se vrátil v devadesátých letech na určitou dobu jako majitel Stewart Grand Prix. Na konci roku 1999 byl tým prodán Fordu, ten jej přejmenoval na Jaguar. Po sezóně v roce 2004 byl tým prodán Red Bullu.
Největším odkazem Jackieho nejsou tři tituly v Tyrrellových vozech, ale zachráněné životy jezdců a dalších účastníků F1 a potažmo automobilových závodů všeobecně.
Za přínos motoristickému sportu získal královské vyznamenání OBE (Officer of the Order of British Empire) v roce 1972. Později, v roce 2001, byl vyznamenán rytířem Řádu Britské říše za přínos motoristickému sportu. Stal se čtvrtým rytířem ze světa F1, po Jacku Brabhamovi, Stirlingu Mossovi a Franku Williamsovi.
V roce 2016 založil Race Against Dementia - globální charitu, která má financovat ambiciózní, inovativní a průlomový výzkum demence. Stalo se tak poté, co byla jeho manželce Lady Helen diagnostikována tato vážná nemoc.
Na letošním festivalu rychlosti v Goodwoodu byla osoba Jackieho Stewarta jedním z hlavních taháků letošního ročníku. Krátce před akcí oslavil 80 let a součástí akce byla velkolepá oslava jeho narozenin za účasti jeho synů a manželky Helen.
Zdroj fotografií:
Malba - Dan Šenkěřík
foto - Dan Šenkeřík - Festival rychlosti Goodwood 2019
https://www.independent.co.uk/life-style/motoring/jackie-stewart-f1-driving-book-my-greatest-defeat-will-buxton-a8941626.html
https://www.amazon.com/Winning-Not-Enough-Jackie-Stewart/dp/0755315391
http://dailydsports.com/jackie-stewart/
https://www.motorsport.com/f1/photos/jackie-stewart-2018-pirelli-tyres-15473349/15473349/
https://www.thetimes.co.uk/imageserver/image/methode%2Ftimes%2Fprod%2Fweb%2Fbin%2F80e4bcf8-a725-11e9-b520-3fe5f5a3c989.jpg?crop=5215%2C2933%2C71%2C21&resize=685
https://cdn.newsapi.com.au/image/v1/cf1ac170f4690c9429555f803e8dc13f
http://www.treviautomotive.com/blog/wp-content/uploads/2018/10/jackie-stewart-621x381.png
https://cdn.cnn.com/cnnnext/dam/assets/190218084351-jackie-stewart-helen-mini-racing-cars-large-169.jpg
https://ct24.ceskatelevize.cz/sites/default/files/styles/node-article_16x9/public/images/1486312-92091.jpg?itok=8JFrPP7u
https://sporttvczcdn.azureedge.net/wp-content/uploads/2019/05/Jackie-Stewart-1024x683.jpg
https://cdn.motor1.com/images/mgl/yV9qo/s3/wcf-opinion-if-vettel-is-right-who-can-save-lost-f1-jackie-stewart-tyrrell-0031.jpg
https://www.silverstoneclassic.com/__media/Press%20Releases/__thumbs/__1440x9999.sir-jackie.jpg
http://i.imgur.com/glqEi.jpg
Copyright © 2024 | created in Zlin by Weboo | All rights reserved.