menu
0 ks

Zpět na články

Henri Toivonen

Zdroj úvodní fotografie: redbull.com

Cesare Fiorio kdysi řekl „Je jen jeden pilot, který je schopen řídit auto o 500 koních.“ Tím autem myslel monstrum Lanciu Deltu S4. Tím pilotem myslel Henriho Toivonena.

Vraťme se v čase do roku 1986 – rally zrovna prochází milovaným obdobím snad každého vášnivého fanouška. Auta s takovou sílou, až byla nebezpečná. Žádný limit výkonu, žádná významná omezení a pramalá bezpečnost vozu. To je prosím epocha „Skupiny B“, čisté šílenství. Je 2. května 14.58 toho dne, který si každý fanoušek nerad připomíná. Důvodem je snad nejsmutnější příběh tohoto sportu: Henri Toivonen se svým navigátorem Sergiem Crestem havarují na Tour de Corse, korsické rallye.

Přibližme si ale ještě jedním skokem v čase cestu Toivonena. Kdo to je Henri Toivonen? Nazvat jej stroze pilotem by bylo nedostatečné. Jde totiž o jednu z největších osobností tohoto sportu. Přirozený talent, na tom se shodnou všichni.

Henri Toivonen se narodil 25. srpna 1956 v Jyväskylä ve Finsku. Jeho otec, Pauli, byl sám evropským šampionem Rally z roku 1968. Neváhal ani na chvíli a malého Henriho posadil na motokáru, už když mu bylo pět let. Tomuto druhu závodění se pak ještě několik let věnuje, ale potom vábení rally cest podlehne. První se účastní několika místních závodů, jak ale nabírá zkušenosti, dosahuje stále povzbudivějších výsledků. Řídí například Porsche 911, Fiat Abarath 131 a Ford Escort.

Zdroj: drivetribe.com

První rekord na sebe nenechá dlouho čekat, v roce 1980 na RAC rallye ve voze Talbot Sunbeam Lotus se stává ve dvacetičtyřech letech do té doby nejmladším pilotem, který kdy vyhrál oficiální závod.

I přesto, že se vozy Talbot staly nekonkurenceschopné, se Henri umístil na pátém místě na Rallye Monte Carlo 1982 a na druhé pozici v Portugalsku a San Remu. Nabídka tak přišla roku 1982 z Oplu. S vozem Opel Ascona 400 dokázal uspět. V konkurenci vozů jako Lancia 037 a Audi Quattro ale nemá mnoho šancí se umístit na vyšších příčkách. A tak u Oplu krátce nato končí. Jelikož nedostává jinou nabídku, startuje v šampionátu European Rally Championship s Porsche 911 SC RS a končí druhý. Následně už většina tuší, že se před jejich očima rodí fenomén a tak se Lancia roku 1984 rozhodne, že Henri je tím, na koho vsadit ve vítězství WRC a svěří mu vůz Lancia 037. Dobrodružství s Lancií nezačíná nejlépe, v Rally Costa Smeralda a Acropolis rallye Henri havaruje. Dokáže ale vyjet bronz ve Finsku. To už je ale třeba dohnat jiné vozy a tak přichází na řadu nová Lancia delta S4. A daří se! Henri vítězí v RAC rally 1985.

Po tomto úspěchu začíná i následující rok velmi dobře. Se svým novým spolujezdcem Sergiem Crestem vyhrává v Monte Carlu i San Remu. V dalším závodu mu ale vypoví službu motor. Katastrofu předchází katastrofa a v závodě v Portugalsku dojde k nehodě na trati, kdy jezdec Jaquin Santos najede mezi dáky a tři z nich zahynou. 

A tady se vracíme k osudnému 2. květnu – Henri Toivonen v osmnácté rychlostní zkoušce vyjede neznámo proč z dráhy se svým vozem s 500 koni a váhou nižší než 1000 kilogramů. Po pár nárazech exploduje. Žádná možnost záchrany. Tímto dnem končí jedna epocha rally.

Zdroj: https://www.ewrc.cz/

Zpět na články

255 lajků