Prvního ledna letošního roku oslavil 75. narozeniny Jacky Ickx. Hvězda motorsportu světového formátu. Pokud budete hledat mezi závodníky různých motoristických odvětví napříč F1, sportovními vozy, cestovními vozy, ale i dálkovými maratony toho největšího univerzála, napadne vás několik jmen. Ale asi jen tento Belgičan vyhrával ve všech těchto kategoriích. V počtu vítězství v Le Mans (6 vítězství) jej překonal až Tom Kristensen. Ne nadarmo je oba přezdívají Mr. Le Mans.
Jacky je synem belgického motoristického novináře. Jeho kariéra začala v motocyklovém trialu, kde se stal belgickým mistrem. Později přesedlal do automobilu a již v roce 1965 kraloval belgickému šampionátu cestovních vozů. Odtud chyběl jen krůček ke snové kariéře v motorsportu. Dráhu v seriálu F2 začal v roce 1966 na Nurburgringu (jeho nejoblíbenější trati) a hned těžkou havárií. Druhý účastník tohoto incidentu, John Taylor, po pár dnech svým zraněním podlehl. Ve stejném roce vyhrál Jacky 24h ve Spa v závodě cestovních vozů s BMW. Za rok na stejném okruhu skončil v kvalifikaci Formule 1 na třetím místě. Řeknete si, co je na tom? Třetí tehdy skončil mezi vozy F1 s vozem F2. V závodě sice odstoupil, ale všiml si jej Enzo Ferrari, ke kterému se připojil v sezóně 1968. Jednu Velkou cenu F1 vyhrál, celkově skončil čtvrtý. Po ročním úspěšném angažmá u Brabhamu (2 vítězství) se vrátil v roce 1970 k Ferrari a byl jediný, kdo dokázal držet krok s Jochenem Rindtem (3 vítězství). Ten ovšem při památné GP Itálie v Monze zemřel a byl to právě Ickx, kdo kráčel směrem k titulu světového šampióna. Nicméně jeho tažení zastavil nováček Emerson Fittipaldi svým vítězstvím v USA. To se stalo předzvěstí další éry. Ferrari v následujících letech nedosahovalo kvalit konkurence, a to až do roku 1974, kdy jej nahradil tehdy neznámý Niki Lauda. Jacky následně závodil s vozy Mclaren, Lotus, Williams, Ensign a Ligier až do roku 1979, nicméně bez větších úspěchů.
Tou dobou ale kraloval jinému odvětví - sportovním vozům. V roce 1969 poprvé zvítězil s Fordem GT 40 a spolujezdcem Jackie Oliverem v Le Mans. Byl to poslední rok, kdy jezci při startu běželi k vozům přes trať. Ickxovi se tento typ startu zdál nebezpečný, jelikož jezdci vyráželi na trať často nepřipoutaní, aby neztráceli drahocenný čas. Dráhu proto přešel demonstrativně krokem. Paradoxem byla skutečnost, že v F1 stál Jacky na opačné straně barikády. Oproti Jackiemu Stewartovi a dalším jezdcům, kteří bojovali za zlepšení bezpečnosti na tratích, byl Ickx oportunista. Nebo možná jen flegmatik. Každopádně bezpečnost ve Formuli 1 vůbec neřešil. Hned v prvním kole havaroval John Woolfe s Porsche 917, který také v honbě za co nejlepším časem vyrazil na trať nepřipoutaný, což se mu stalo osudným. Nehodu nepřežil. I přes to, že Jacky jako jediný ke svému vozu přišel krokem a v klidu se připoutal, o 24 hodin později se radoval z vítězství. Le Mans následně vyhrál ještě pětkrát . V roce 1975 s vozem Mirage a v letech 1976, 1977, 1981 a 1982 s vozy Porsche. V roce 1972 vyhrál spolu s Mariem Andrettim na Ferrari 312B šestihodinovku v Daytoně a dvanáctihodinovku v Sebringu ve Spojených státech. V roce 1977 vyhrál nejprestižnější australský podnik Bathurst 1000 s Alanem Moffatem s cestovním vozem Ford Falcon. V roce 1979 vyhrál celou sérii Can-Am na voze Lola, vítězsví si připsal na okruhu v Riverside.
První půle 80. let je o těsném spojení a následných úspěších se značkou Porsche. Dvakrát zvítězil v Le Mans, v roce 1982 a 83 byl světovým šampionem skupiny C. V roce 1983 nastoupil k Porsche mladík Stefan Bellof a Ickxovi začal tvrdě šlapat na paty. Jeho raketový start v prototypech a F1 uťala havárie právě s Ickxem, kdy Bellof nezvládl předjížděcí manévr v Eau Rouge a narazil do svodidel. Následkům po hodině podlehl. Na konci tohoto roku oznámil Jacky konec kariéry. Následně se k závodění několikrát vrátil na Rallye Dakar, kterou v roce 1983 celkově vyhrál za volantem Mercedesu G. Navigátora mu dělal slavný filmový herec Claud Brasseur. V letech 1986 a 1989 skončil na 2. místě s vozy Porsche 959 a Peugeot 405 T16. Naposledy se na Dakaru objevil v roce 2000 s Mitsubishi. Skončil 18.
Ickxova kariéra v motorsportu byla nerozlučně spjata hned s několika značkami. Mezi nimi ale dominuje Ferrari, Ford a především Porsche. To mu k narozeninám nadělilo speciální dárek - Porsche 911 Carrera 4S Belgian Legend Edition v barvě odpovídající designu Jackyho helmy a s dalšími detaily připomínajícími slavného závodníka.
Zdroje fotografií:
archiv Daniela Šenkeříka
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/Jacky_Ickx_I05.jpg
https://www.zajezdime.cz/wp-content/uploads/Jacky_Ickx_Lotus.jpg
https://i.pinimg.com/originals/df/f5/a6/dff5a6e79847414a0164bc9c07c14946.jpg
https://formularapida.net/wp-content/uploads/2019/08/b75935c6b905c6c80370be9433450290.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/1973-05-27_Jacky_Ickx%2C_Ferrari_312P.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Jacky_Ickx_on_Ferrari_312B.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/it/3/33/Gp_Italia_1970_Ickx_Rodr%C3%ADguez.jpg
http://kingoffuel.com/wp-content/uploads/2014/01/1984-Paris-Dakar-Porsche-911-953.jpg
https://robbreportedit.files.wordpress.com/2019/03/jackyix.jpg
https://i.imgur.com/h6qSObU.jpg
http://www.autonewsinfo.com/wp-content/uploads/2020/01/JACKY-ICKX-dans-une-epreuve-historique-600x397-600x397.jpg
Copyright © 2024 | created in Zlin by Weboo | All rights reserved.