menu
0 ks

Zpět na články

Fenomén Ickx

Prvního ledna letošního roku oslavil 75. narozeniny Jacky Ickx. Hvězda motorsportu světového formátu. Pokud budete hledat mezi závodníky různých motoristických odvětví napříč F1, sportovními vozy, cestovními vozy, ale i dálkovými maratony toho největšího univerzála, napadne vás několik jmen. Ale asi jen tento Belgičan vyhrával ve všech těchto kategoriích. V počtu vítězství v Le Mans (6 vítězství) jej překonal až Tom Kristensen. Ne nadarmo je oba přezdívají Mr. Le Mans.

Jacky je synem belgického motoristického novináře. Jeho kariéra začala v motocyklovém trialu, kde se stal belgickým mistrem. Později přesedlal do automobilu a již v roce 1965 kraloval belgickému šampionátu cestovních vozů. Odtud chyběl jen krůček ke snové kariéře v motorsportu. Dráhu v seriálu F2 začal v roce 1966 na Nurburgringu (jeho nejoblíbenější trati) a hned těžkou havárií. Druhý účastník tohoto incidentu, John Taylor, po pár dnech svým zraněním podlehl. Ve stejném roce vyhrál Jacky 24h ve Spa v závodě cestovních vozů s BMW. Za rok na stejném okruhu skončil v kvalifikaci Formule 1 na třetím místě. Řeknete si, co je na tom? Třetí tehdy skončil mezi vozy F1 s vozem F2. V závodě sice odstoupil, ale všiml si jej Enzo Ferrari, ke kterému se připojil v sezóně 1968. Jednu Velkou cenu F1 vyhrál, celkově skončil čtvrtý. Po ročním úspěšném angažmá u Brabhamu (2 vítězství) se vrátil v roce 1970 k Ferrari a byl jediný, kdo dokázal držet krok s Jochenem Rindtem (3 vítězství). Ten ovšem při památné GP Itálie v Monze zemřel a byl to právě Ickx, kdo kráčel směrem k titulu světového šampióna. Nicméně jeho tažení zastavil nováček Emerson Fittipaldi svým vítězstvím v USA. To se stalo předzvěstí další éry. Ferrari v následujících letech nedosahovalo kvalit konkurence, a to až do roku 1974, kdy jej nahradil tehdy neznámý Niki Lauda. Jacky následně závodil s vozy Mclaren, Lotus, Williams, Ensign a Ligier až do roku 1979, nicméně bez větších úspěchů. 

Tou dobou ale kraloval jinému odvětví - sportovním vozům. V roce 1969 poprvé zvítězil s Fordem GT 40 a spolujezdcem Jackie Oliverem v Le Mans. Byl to poslední rok, kdy jezci při startu běželi k vozům přes trať. Ickxovi se tento typ startu zdál nebezpečný, jelikož jezdci vyráželi na trať často nepřipoutaní, aby neztráceli drahocenný čas. Dráhu proto přešel demonstrativně krokem. Paradoxem byla skutečnost, že v F1 stál Jacky na opačné straně barikády. Oproti Jackiemu Stewartovi a dalším jezdcům, kteří bojovali za zlepšení bezpečnosti na tratích, byl Ickx oportunista. Nebo možná jen flegmatik. Každopádně bezpečnost ve Formuli 1 vůbec neřešil. Hned v prvním kole havaroval John Woolfe s Porsche 917, který také v honbě za co nejlepším časem vyrazil na trať nepřipoutaný, což se mu stalo osudným. Nehodu nepřežil. I přes to, že Jacky jako jediný ke svému vozu přišel krokem a v klidu se připoutal, o 24 hodin později se radoval z vítězství. Le Mans následně vyhrál ještě pětkrát . V roce 1975 s vozem Mirage a v letech 1976, 1977, 1981 a 1982 s vozy Porsche. V roce 1972 vyhrál spolu s Mariem Andrettim na Ferrari 312B šestihodinovku v Daytoně a dvanáctihodinovku v Sebringu ve Spojených státech. V roce 1977 vyhrál nejprestižnější australský podnik Bathurst 1000 s Alanem Moffatem s cestovním vozem Ford Falcon. V roce 1979 vyhrál celou sérii Can-Am na voze Lola, vítězsví si připsal na okruhu v Riverside.

První půle 80. let je o těsném spojení a následných úspěších se značkou Porsche. Dvakrát zvítězil v Le Mans, v roce 1982 a 83 byl světovým šampionem skupiny C. V roce 1983 nastoupil k Porsche mladík Stefan Bellof a Ickxovi začal tvrdě šlapat na paty. Jeho raketový start v prototypech a F1 uťala havárie právě s Ickxem, kdy Bellof nezvládl předjížděcí manévr v Eau Rouge a narazil do svodidel. Následkům po hodině podlehl. Na konci tohoto roku oznámil Jacky konec kariéry. Následně se k závodění několikrát vrátil na Rallye Dakar, kterou v roce 1983 celkově vyhrál za volantem Mercedesu G. Navigátora mu dělal slavný filmový herec Claud Brasseur. V letech 1986 a 1989 skončil na 2. místě s vozy Porsche 959 a Peugeot 405 T16. Naposledy se na Dakaru objevil v roce 2000 s Mitsubishi. Skončil 18. 

Ickxova kariéra v motorsportu byla nerozlučně spjata hned s několika značkami. Mezi nimi ale dominuje Ferrari, Ford a především Porsche. To mu k narozeninám nadělilo speciální dárek - Porsche 911 Carrera 4S Belgian Legend Edition v barvě odpovídající designu Jackyho helmy a s dalšími detaily připomínajícími slavného závodníka.

 Zdroje fotografií:
archiv Daniela Šenkeříka
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/Jacky_Ickx_I05.jpg
https://www.zajezdime.cz/wp-content/uploads/Jacky_Ickx_Lotus.jpg
https://i.pinimg.com/originals/df/f5/a6/dff5a6e79847414a0164bc9c07c14946.jpg
https://formularapida.net/wp-content/uploads/2019/08/b75935c6b905c6c80370be9433450290.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/1973-05-27_Jacky_Ickx%2C_Ferrari_312P.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Jacky_Ickx_on_Ferrari_312B.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/it/3/33/Gp_Italia_1970_Ickx_Rodr%C3%ADguez.jpg
http://kingoffuel.com/wp-content/uploads/2014/01/1984-Paris-Dakar-Porsche-911-953.jpg
https://robbreportedit.files.wordpress.com/2019/03/jackyix.jpg
https://i.imgur.com/h6qSObU.jpg
http://www.autonewsinfo.com/wp-content/uploads/2020/01/JACKY-ICKX-dans-une-epreuve-historique-600x397-600x397.jpg

Zpět na články

255 lajků