menu
0 ks

Zpět na články

1982: sezóna tragédií a zmatků

Sezóna '82 se do historie zapsala stávkou jezdců, obsahovala kontroverzní diskvalifikace, bojkot, tragédie, dramata z posledního kola a mistrem světa korunovala Keke Rosberga, který vyhrál pouze jeden jediný závod.

Díky nespokojenosti jezdců s novými superlicencemi začal chaos už při úvodní GP v Jižní Africe. Mluvčím jezdců se stal Niki Lauda. V nových smlouvách byly dva problémy. Jezdec se měl upsat na tři roky, aniž by mohl jednat o přestupu a vyžadovala bezmeznou loajálnost k řídícímu orgánu FISA. 

Nakonec se řidiči vrátili, protože je předseda FISA Jean-Marie Balestre ujistil, že za své přestupky nebudou potrestáni. Balestre bohužel nebyl úplně upřímný, jeho zuřivost nad událostmi vedla k pokutám v rozmezí 5 000 –10 000 $ a podmínkám v rozmezí od dvou do pěti závodů, které byly uděleny 29 jezdcům.

Alain Prost vyhrál Grand Prix Jihoafrické republiky již 23. ledna, ale další závod sezóny v Brazílii se jel až za dlouhé dva měsíce. Plánovaná argentinská Grand Prix 7. března se nikdy neuskutečnila. Z akce odstoupili sponzoři kvůli nerozhodnosti způsobené stávkou jezdců v Jižní Africe. Vzhledem k potenciálním těžkým ztrátám si argentinské úřady prostě nemohly dovolit riskovat. Odvolací soud Mezinárodní automobilové federace (FIA) nakonec opravil problémy se superlicenční smlouvou, snížil pokuty a pozastavil tresty závodů po Jižní Africe. Cirkus přešel na Grand Prix Brazílie, ale asi správně hádáte, že kontroverze tím nekončí.

Po potížích v JAR a zrušení argentinské GP se zdálo, že v Brazílii je vše ok. Nelson Piquet potěšil domácí fanoušky vítězstvím v závodě ve svém Brabhamu a na druhém místě skončil jezdec Williamsu Keke Rosberg. V roce 1982 však nemohlo být nic považováno za samozřejmost. Renault a Ferrari okamžitě podali protest proti Brabhamu a Williamsu a trvali na tom, že oba jezdci závodili v automobilech s minimální povolenou hmotností. Další závod - americká Grand Prix West na Long Beach, kterou vyhrál Lauda - proběhla dříve, než FIA vyslechla odvolání týmů.  Piquet a Rosberg byli diskvalifikováni, přičemž na první místo se posunul Prost, který se tak ujal brzkého vedení v šampionátu.

Diskvalifikace Piqueta a Rosberga byla jedna věc, ale když FIA přijala rozhodnutí upravit postupy vážení automobilů po závodě v průběhu sezóny, v již tak nestabilním světě F1 vznikl další chaos. Následně se uskutečnilo setkání konstruktérů FOCA, kde se dohodlo, že všechny týmy se sídlem v Británii mají bojkotovat nadcházející Velkou cenu v Imole. Některé týmy (Tyrrell, Osella, ATS a Toleman) sice tuto dohodu ignorovaly, Grand Prix v San Marinu se ale skutečně zúčastnilo pouze 14 vozů, přičemž po odpadnutí obou Renaultů nepřekvapivě dominovaly vozy Ferrari Villeneuva a Pironiho. Dokonce i tento závod, kterého se účastnilo pouze 14 automobilů, se dočkal kontroverze. Villeneuve a Pironi si pětkrát vyměnili pozice v čele pole, ale poté, co Pironi falší znovu získal vedení v posledním kole a očividně ignoroval rozkazy týmů ke zpomalení - Villeneuve zuřil a údajně přísahal, že už s Pironim nebude mluvit. Tato událost činí následnou katastrofu v Belgii ještě smutnější.

Pouhé dva týdny po Imole se Villeneuve zabil během závěrečných fází kvalifikace na Velkou cenu Belgie. Srážka s Massovým pomalu jedoucím Marchem vedla k tomu, že se Villeneuvovo Ferrari katapultovalo, části vozu byly rozházeny všemi směry a Villeneuve vytržen z vozu. Villeneuve byl sice  traťovými komisaři oživován a následně transportován helikoptérou do nemocnice v Louvainu s těžkými poraněními krku a mozku, později večer ale zemřel. Ferrari okamžitě odstoupilo ze závodu a F1 truchlila nad ztrátou populárního a mimořádně talentovaného jezdce.

Bohužel to nebyla jediná osudná událost během této sezóny. Ital Riccardo Paletti, který se účastnil teprve svého druhého závodu, zemřel na masivním vnitřním krvácení po nárazu do Pironiho nehybného vozu na startu Velké ceny Kanady. Paletti do Pironiho vrazil rychlostí 120 km / h, ale než se Pironi a závodní maršálové mohli dostat k jeho Oselle, vůz vzplanul. Oheň byl sice uhašen, ale Paletti byl z vozu vysvobozen až po půl hodině. Jeho smrt přišla krátce po smrti Villeneuvea a světem GP ještě více otřásla.

To však nebyly jediné vážné incidenty. Poté, co Mass v červenci šťastně přežil vážnou havárii na Velké ceně Francie a vyvázl jen s lehkými popáleninami, se rozhodl, že okamžitě a natrvalo skončí s kariérou pilota F1.

Show pokračovala a vypadalo to, že Pironi nezastavitelně pokračuje v cestě za titulem. Následně ale došlo k dalšímu incidentu, který formoval osud šampionátu. Během mokré kvalifikace na Velkou cenu Německa narazil Pironi do zadní části Prostova renaultu a byl vymrštěn do vzduchu. "Ve 240 km za hodinu jsem najednou cítil, že mě něco velmi silně praštilo do zad. Pak jsem viděl, jak nad mnou letí červené Ferrari.“ Zranění Pironiho nohou byla tak vážná, že první jezdec na místě zvracel, když viděl jeho masivně polámané nohy. Lékaři se obávali, že Pironi už nikdy nebude chodit. Po mnoha operacích se sice na nohy postavil, ale Velká cena Německa byla posledním závodem F1 v jeho kariéře.

Mimochodem stejná velká cena je také připomínána pro nechvalně známý útok Nelsona Piqueta na na jeho krajana Elisea Salazara.

Ale odbočme od tragických momentů sezóny a připomeňme památnou Velkou cenu Monaka. Závod po Villeneuvově smrti se v Monaku jel za zamračeného počasí, jak metaforicky, tak i meteorologicky. 73 ze 76 kol se nic moc nedělo a pak přišla pohroma. Alain Prost vypadal, že se k vítězství hrne mílovými kroky, dokud nezačaly působit slabé dešťové přeháňky, které zasáhly okruh. Prost se roztočil a vedení převzal Riccardo Patrese. Ten ale také zahodil svou šanci, když sklouzl přes zatáčku na Loews a odstoupil ze závodu. Chaos pokračoval a  vedení převzal  Pironi, ale v posledním kole jeho autu odešla elektrika. Andrea de Cesaris byl další, kdo nakoukl na první místo, jen aby jeho vozidlu došlo palivo. Zraky se obrátily k Dereku Dalymu, jeho vůz Williams se ale zastavil a zavládl zmatek. Patresemu se podařilo při rozjezdu z kopce rozjet auto. Při překročení cílové čáry Ital ale netušil, že vyhrál svou první Grand Prix, mylně si totiž myslel, že je na druhém místě. O své výhře nevěděl do chvíle, dokud nebyl uveden na pódium. Pět různých jezdců v posledních dvou kolech; není divu, že Murray Walker v té době popsal závod jako „rozhodně nejvrušující a nejzajímavější Grand Prix, jakou jsem kdy viděl“. Jeho komentář najdete na youtube.

Při absenci Pironiho si zálusk na titul dělalo hned několik jezdců. V sezóně zbývaly jen čtyři závody do konce a karty byly na stole: Pironi 39 bodů, John Watson 30, Keke Rosberg 27, Prost 25, Lauda 24. V bláznivé honičce za  titulem měl i Pironi stále šanci.

Pironi sice vyhrál dva závody. Muž, který šampionát nakonec vyhrál v jednu chvíli uvažoval, jestli mu vůbec bylo předurčeno vyhrát Grand Prix. Vítězství Keke Rosberga na Velké ceně Švýcarska – která se jela ve Francii kvůli švýcarským zákonům o pořádání motoristických závodů - bylo rozhodujícím okamžikem sezóny. Rosberg tak získal své vůbec první vítězství v Grand Prix a vedoucí pozici v šampionátu. Po dramatických událostech na předchozím závodě v Rakousku byla jeho radost dvojnásobná. Rosberg totiž přišel o vítězství už při závodě v Rakousku v jednom z nejtěsnějších dojezdů všech dob. Když zbývalo kolo do cíle, Lotus Elia de Angelise vedl před Rosbergovým  Williamsem o 1,64 sekundy, na cílové rovince je ale dělilo 0,05 sekundy, tedy čtyři stopy.

 

 

Zdroje fotografií:

https://maxf1.net/wp-content/uploads/2017/08/Pironi-accident-German-GP-F1-1982-Photo-Forix.jpg
https://i.pinimg.com/originals/08/05/00/0805005ef3763fe5d49cd36f54b92d73.jpg
https://external-preview.redd.it/bLxBt_eOW-78OTtk_EAnvNybi8wAehoGd3UxRfuJI_Y.jpg?width=960&crop=smart&auto=webp&s=f816f4a440003cd5cc9a8088f155fac26696b2bd
https://www.essentiallysports.com/wp-content/uploads/Cp4rDEQXYAAv6tv.jpg
https://www.formula1.com/content/dam/fom-website/manual/Misc/ClassicRacePromos/Classic-race-Monaco1982-16x9-V4.jpg
https://imagevars.gulfnews.com/2017/5/8/1_16a08406a3c.2023977_1645609211_16a08406a3c_large.jpg
https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/full_width_slider/public/article_images/monaco-grand-prix-1982-patrese.jpg?itok=5rpz4TPO

Zpět na články

255 lajků